bg

Witamina D – skąd czerpać, jak objawia się niedobór

Czy wiesz, że… aż 90% Polaków cierpi na niedobór witaminy D? Nastała jesień, po raz kolejny przeszliśmy na czas zimowy, dni są coraz krótsze, promieni słonecznych jak na lekarstwo. Rozpoczynamy coroczną walkę z niedoborem witaminy D.

 

Witamina D w naszym organizmie może pochodzić z dwóch źródeł – syntezy skórnej oraz diety. W związku z położeniem geograficznym Polski, efektywna synteza skórna witaminy D zachodzi właściwie wyłącznie od końca kwietnia do początku września.

 

Najważniejszym źródłem witaminy D jest słońce. Synteza skórna pod wpływem promieniowania słonecznego UVB może pokryć aż 90% dziennego zapotrzebowania na witaminę D!

 

Podstawową funkcją witaminy D w organizmie człowieka jest regulacja gospodarki wapniowo-fosforanowej oraz uczestnictwo w mineralizacji kości czyli witamina D pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni.

 

Wiele badań wskazuje również na korzystny wpływ witaminy D na układ odpornościowy, zwłaszcza jeśli chodzi o ochronę przed infekcjami.

 

Najlepszym źródłem witaminy D w diecie są tłuste ryby morskie, tj. łosoś norweski, makrela i śledź, wątróbka, mleko i przetwory na bazie mleka, żółtka jaj, tran oraz grzyby.

 

Objawy niedoboru witaminy D:
bóle kości
bóle mięśni
ogólne osłabienie
spadek odporności
problemy z apetytem
bezsenność
biegunka
choroby przyzębia

 

Jaką dawkę witaminy D suplementować?
• Dorośli (19 — 65 lat) Zalecana jest suplementacja w dawce 800–2000 IU/dobę, zależnie od masy ciała i podaży witaminy D w diecie, przez cały rok.

 

Warto również sprawdzić poziom witaminy D w surowicy krwi – oznaczenie to 25 (OH) D.

 

Kochane! Zadbajcie o siebie i swoje rodziny w tym trudnym czasie! ❤️

Jeśli jestes zainteresowana ofertą,
znajdziesz nas w Lubiczu Górnym
przy ul. Polnej 7. Zapraszamy!

STUDIO KOBIET
ul. Polna 7
Lubicz Górny
tel. 513 330 164

Pon. – Pt.: 8:00 – 21:00
Sob.: 8:00 – 14:00